Ασυνεννοησία ή αποκάλυψη σκοπιμοτήτων; Η απάντηση του Υπουργείου στη νέα Κοινοβουλευτική παρέμβαση του Χάρη Μαμουλάκη
Με μια απάντηση προς τον αν. Τομεάρχη Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτή Ηρακλείου, Χάρη Μαμουλάκη που αναμένεται να συζητηθεί, υπηρεσιακά στελέχη του Υπουργείου Υποδομών αδειάζουν τον Υπουργό και αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο διερεύνησης της σκοπιμότητας κατασκευής μέσου σταθερής τροχιάς που θα συνδέει το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελλίου με το λιμάνι Ηρακλείου και τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κρήτης!
«Αυτή η κυβέρνηση μας έχει συνηθίσει σε φαινόμενα ασυνεννοησίας και επιτελικού μπάχαλου» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Η τελευταία απάντηση των υπηρεσιακών στελεχών της αρμόδιας Διεύθυνσης του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, αφήνει ανοικτό ένα ενδεχόμενο που απέκλειε μετά βδελυγμίας η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου. Και αποδεικνύει ότι αυτό που μετ’ επιτάσεως απαιτεί ητοπική κοινωνία και ζητάμε με παρεμβάσεις στη Βουλή εδώ και τρία χρόνια, η μελέτη για την δημιουργία μέσου σταθερής τροχιάς που θα συνδέει το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελλίου με το Ηράκλειο και όχι μόνο, δεν έρχεται σε αντίθεση με τις κατευθύνσεις του στρατηγικού χωροταξικού σχεδιασμού και μπορεί να υλοποιηθεί. Πρόθεσή μας είναι να επανέρθουμε στο θέμα, αναμένοντας με ενδιαφέρον τη νέα θέση του Υπουργού. Για να αποκαλυφθεί και τι τελικά ισχύει, ποιος έχει δίκιο και ποιος κρύβεται πίσω από στείρες αρνήσεις. Αλλά και το γιατί κρύβεται.».
Όπως είναι γνωστό, σε επανειλημμένες Κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις του Χάρη Μαμουλάκη, οι Κ. Καραμανλής και Γ. Καραγιάννης έχουν αποκλείσει με κάθε τρόπο το ενδεχόμενο διενέργειας μελέτης σκοπιμότητας και βιωσιμότητας ενός μέσου σταθερής τροχιάς στην Κρήτη, που θα εκκινούσε από την διασύνδεση του νέου αεροδρομίου Καστελλίου με την πόλη του Ηρακλείου. Ο Υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών δε, είχε «κατηγορήσει» τον Χάρη Μαμουλάκη ότι ενεργεί ως εκπρόσωπος της Κρήτης στη Βουλή και είχε δηλώσει ότι «Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να διερευνήσει η Κυβέρνηση την σκοπιμότητα και την βιωσιμότητα του Προαστιακού Ηρακλείου.». Με την τελευταία όμως απάντηση σε σχετική Αναφορά του Χάρη Μαμουλάκη, με την συνυπογραφή των Βουλευτών Σωκράτη Βαρδάκη και Νίκου Ηγουμενίδη, με το υπόμνημα του Δήμου Μινώα Πεδιάδας, η αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών – αφού κάνει αναφορά στο Περιφερειακό Σχέδιο Κρήτης και το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο – τονίζει: «…Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η κατασκευή μέσου σταθερής τροχιάς που θα συνδέει το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελλίου με το λιμάνι Ηρακλείου και τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κρήτης δεν έρχεται σε αντίθεση με τις κατευθύνσεις του στρατηγικού χωροταξικού σχεδιασμού.».
Δείτε την απάντηση του υπουργείου, που αδειάζει τον υπουργό!
Θέμα: Απάντηση σε Αναφορά της Βουλής των Ελλήνων με θέμα «Υπόμνημα – αίτημα διερεύνησης σκοπιμότητας κατασκευής μέσου σταθερής τροχιάς που θα συνδέει το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελλίου με το λιμάνι Ηρακλείου και τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κρήτης».
Σχετ: α) Η υπ’ αριθμ. 3476/23.09.2022 Αναφορά των βουλευτών κ.κ. Μαμουλάκη Χαράλαμπου, Βαρδάκη Σωκράτη και Ηγουμενίδη Νίκου (Α.Π. ΥΠΕΝ/ΔΧΩΡΣ/96781/1464/23.09.2022)
Σε απάντηση της υπ. αρ. 3476/23.09.2022 Αναφοράς των βουλευτών κ.κ. Μαμουλάκη Χαράλαμπου, Βαρδάκη Σωκράτη και Ηγουμενίδη Νίκου, για τη διερεύνηση σκοπιμότητας κατασκευής μέσου σταθερής τροχιάς που θα συνδέει το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελλίου με το λιμάνι Ηρακλείου και τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κρήτης, και στα πλαίσια του στρατηγικού χωροταξικού σχεδιασμού σας γνωρίζουμε τα εξής:
Α. Στο Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΦΕΚ 128Α/2008), στο Άρθρο 6:Χωρική διάρθρωση των στρατηγικής σημασίας δικτύων υποδομών και υπηρεσιών μεταφορών ,ενέργειας και επικοινωνιών,
στις γενικές κατευθύνσεις για τις μεταφορές αναφέρεται ότι:
«− Βασική επιδίωξη αποτελεί η βελτίωση της ποιότητας των υφιστάμενων υποδομών μεταφορών και των σχετικών υπηρεσιών σε όλη την επικράτεια, με σκοπό την αύξηση του βαθμού προσβασιμότητας και της προσπελασιμότητας, της μείωσης του χρόνου και του κόστους των μεταφορικών υπηρεσιών, της ασφάλειας των μεταφορικών / συγκοινωνιακών υπηρεσιών (επιβατών, εμπορευμάτων και πεζών)
και της μείωσης της κατανάλωσης καυσίμων. Στο πλαίσιο αυτό, ενισχύονται οι υποδομές, τα μέσα και οι υπηρεσίες μεταφορών σταθερής τροχιάς (ηλεκτροκινούμενοι σιδηρόδρομοι, μετρό, τραμ κ.ά.) και η ναυτιλία μικρών αποστάσεων, κυρίως σε διαδρομές που μπορεί να αποσπάσουν, με ανταγωνιστικό τρόπο, σημαντικό μέρος της μεταφορικής κίνησης από τις αεροπορικές και τις οδικές μεταφορές….
1. Για τον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών επιβάλλεται να: Ενισχυθούν περαιτέρω οι σιδηροδρομικές και θαλάσσιες υποδομές, για περιβαλλοντικούς λόγους και στόχο οι υπηρεσίες τους να καταστούν ανταγωνιστικές προς τις οδικές και αεροπορικές μεταφορές…
2. Για τον κλάδο των επιβατικών μεταφορών, στρατηγική κατεύθυνση αποτελεί η εφαρμογή των πλέον σύγχρονων προτύπων ασφάλειας (σε υποδομές και μέσα) και η εισαγωγή πιο «καθαρών» μέσων και επομένως η προώθηση των μέσων σταθερής τροχιάς…
4. Στις σιδηροδρομικές επιβατικές μεταφορές αστικού και υπεραστικού τύπου δίδεται προτεραιότητα και η κύρια στρατηγική περιλαμβάνει:
− Επέκταση του δικτύου, αύξηση της ασφάλειας, βελτίωση των ταχυτήτων και πύκνωση όλων των δρομολογίων των μέσων σταθερής τροχιάς αστικού και υπεραστικού τύπου με άμεση λειτουργική σχέση (ανταποκρίσεις) με το σύνολο των μεταφορικών μέσων μαζικής μεταφοράς. Θεώρηση των μέσων σταθερής τροχιάς ως ραχοκοκαλιάς του συστήματος αστικών συγκοινωνιών.
Β. Στο Περιφερειακό χωροταξικό Πλαίσιο Κρήτης (ΦΕΚ 260ΑΑΠ/2017) στο άρθρο 1 μεταξύ των σκοπών και στόχων του Πλαισίου περιλαμβάνεται η
« III. ολοκλήρωση της υλοποίησης των διευρωπαϊκών υποδομών μεταφορών και εμπλουτισμός του συστήματος με τις απαραίτητες νέες στρατηγικού χαρακτήρα υποδομές…
V. ολοκλήρωση του συστήματος μεταφορών σε διαπεριφερειακό και ενδοπεριφερειακό επίπεδο και στη λειτουργική του σύνδεση με τις μεγάλες διεθνείς θαλάσσιες λεωφόρους »
Επίσης στο άρθρο 14.2: Χωρική διάρθρωση των βασικών δικτύων μεταφορικής υποδομής/Χερσαίες Μεταφορές, στις «Αεροπορικές Μεταφορές αναφέρεται ότι βασικό στόχο του Περιφερειακού αποτελεί η υλοποίηση του έργου του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι.
Γ. Από τα παραπάνω Α και Β προκύπτει ότι η κατασκευή μέσου σταθερής τροχιάς που θα συνδέει το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελλίου με το λιμάνι Ηρακλείου και τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κρήτης δεν έρχεται σε αντίθεση με τις κατευθύνσεις του στρατηγικού χωροταξικού σχεδιασμού.
Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης
Γεώργιος Μανούρης